آداب و رسوم و فرهنگ مردم شهر درود تا حدود زیادی مشابه مردم نیشابور و دیگر شهرهای خراسان می باشد.
از نظر قومی و فرهنگی، ساکنین شهر درٌود اغلب فارس می باشند و با وجود گسترش فراگیر فرهنگ شهری و بعضا غربی در اغلب نواحی نیشابور و از جمله شهر درود، هنوز برخی مردم درود از لباس های محلی استفاده میکنند. پوشاک معمول مردان شهر شامل: عرقچین، شال سبز و جلیقه است. مردان سادات از کلاه و پارچه سبز و مردان عام از کلاه قهوه ای و پارچه زرد و سفید استفاده می کنند. لباس محلی زنان نیز مشتمل بر شلوار مشکی (معمولاً کجراه)، دامن چیندار از جنس کرباس با تزیینات زیبا در حاشیه و الخاق ( نوعی کت از جنس مخمل زری دوزی) میباشد. سربند زنان را در فرهنگ درود، چارقد سبز می گویند که زنان سادات از شال های سبز رنگ و سربند مشکی و زنان عام از شال سفید با گول های مشکی و قرمز و سربند مشکی از جنس ساتن استفاده می کنند. از صنایع دستی این شهر می توان به هنر قالی بافی، گلیم بافی، گلدوزی و … اشاره کرد. انجام مراسم مذهبی و نیایش و دعا و همچنین توزیع نذورات عمدتا در 2 امام زاده عینعلی و زینعلی (ع) و 10 مسجد شهر انجام می شود.
شهر درود یکی از شهرهای با سابقه تاریخی و انقلابی در منطقه نیز محسوب می شود که تقدیم 87 شهید، بیش از 50 جانباز و 9 آزاده و اعزام بیش از 1000 رزمنده به جبهه های نبرد، در دوران دفاع مقدس از جمله این سوابق می باشد.
4- وضعیت اقتصادی
با توجه به برخورداری بخش زبرخان و درٌود از موقعیت طبیعی و بارندگی مناسب، فعالیت باغداری و دامداری در این شهر دارای سودآوری مناسب می باشد و بر این اساس شغل بیش از 60 درصد مردم شهر درود، کشاورزی، باغداری و دامداری است. اراضی زراعی آن به دلیل سنگلاخی بودن حدود 50 هکتار و اراضی باغی آن حدود400 هکتار می باشد. محصولات عمده کشاورزي و باغداری اين شهر شامل: گندم، جو، سبزی و تره بار، انگور، نخود، سیب، آلو، آلبالو، گیلاس و گردو است که با توجه به حضور گردشگران در این شهر، بخش مهمی از تولیدات فوق در بازار شهر عرضه و به فروش می رسد و بخشی از آنها به صورت خشکبار وارد بازار مي گردد. تولید فراورده های دامی و شیر از گوسفند و گاو ( به صورت خانگی و نیمه صنعتی ) در شهر درٌود از دیگر فعالیت های با ارزش اقتصادی بالاست، چرا که رونق فعالیتهای کشاورزی و باغداری، تهیه علوفه برای دام ها را با صرفه نموده و در حال حاضر 3 واحد تولیدات گلخانه ای و 1 شرکت تعاونی تولید و جمع آوری شیر در محدوده شهر درٌود راه اندازی شده است.
علاوه بر شرایط مناسب طبیعی، موقعیت ارتباطی و وجود امکانات و تسهیلات گردشگری در شهر درٌود سبب اشتغال حدود 20 تا 30 درصد ساکنین شهر و برخی روستائیان منطقه در بخش خدمات گردشگری، خدمات دولتی و خصوصی شهر شده و از یک سو در جذب بخش مهمی از گردشگران و از سوی دیگر در سودآوری فعالیت های خدماتی و گردشگری نقش داشته است، به طوری که هم اکنون بیش از 15 باب مغازه اغذیه فروشی، 6 رستوران و آشپزخانه، 4 آژانس مسافربری شخصی، 3 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، 2 واحد بوم گردی گردشگری، 6 وانت تلفنی، 2 عکاسی، 3 موبایل فروشی، 4 فروشگاه عرضه اشیاء زینتی، صنایع دستی و اسباب بازی، 2 کارگاه شیرینی فروشی، بیش از 20 فروشگاه پوشاک و کفش، 10 تعمیرگاه خودروهای سبک و تعویض روغن و . . در شهر درٌود فعالیت دارند، و شاغلان بخش دولتی عمدتا شامل: کارکنان شهرداری، ادارات آب، برق، گاز، پست، مخابرات، پست بانک، 3 بانک، مرکز بهداشتی و درمانی و . . می باشند.
در بخش صنعت در این شهر یک کارگاه تولید لوله و جدول بتنی به نام شرکت آهله بینالود و یک کارخانه تولید آب معدنی به نام آب گل و همچنین یک مزرعه نیمه صنعتی پرورش شترمرغ وجود دارد و در صنایع دستی نیز قالی بافی، فعالیت رایج و خانگی شهر و اغلب زنان می باشد.
5- خدمات آموزشی، فرهنگی و رفاهی
در حال حاضر خدمات آموزشی و فرهنگی شهر درٌود شامل: 2 مهد کودک، 3 دبستان (پسرانه و دخترانه)، 2 مدرسه راهنمایی (1 پسرانه و 1 دخترانه) و 2 دبیرستان ( پسرانه، دخترانه )، 1 مرکز پیش دانشگاهی پسرانه، 1 واحد آموزش عالی ( دانشگاه پیام نور )، 1 کتابخانه عمومی ( خیریه )، 4 کانون فرهنگی و هنری مساجد، 1 کانون فرهنگی متعلق به آموزش و پرورش و 2 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی می باشد. و خدمات رفاهی آن نیز عبارتند از: 3 مرکز ارائه خدمات کشاورزی، 2 مطب و داروخانه دامپزشکی، 2 دفتر وکالت قضائی و حقوقی، 2 دفتر بیمه خودرو و محصولات کشاورزی، 1 غسالخانه، 2 قبرستان، 1 پمپ سی ان جی ( CNG )، 1 کلانتری، 8 پایگاه مقاومت بسیج، 1 زمین خاکی فوتبال و 1 سالن ورزشی سرپوشیده ( برای فوتسال و والیبال ) و نیز 3 پارک عمومی می باشد.
6- خدمات بهداشتی و درمانی
همان گونه که پیش تر نیز بیان گردید، شهر درٌود به دلیل شرایط مساعد طبیعت گردی هر ساله میزبان حضور خیل عظیم گردشگران بومی و استانی بوده و بر این اساس دارای سطح خدمات بهداشتی و درمانی نسبتاً مناسبی می باشد. در این شهر یک مرکز بهداشتی و درمانی شبانه روزی و مجهز به بخش های تسهیلات زایمان و مامائی ( زایشگاه )، داروخانه، بهداشت خانواده، آزمایشگاه، بهداشت محیط، مبارزه با بیماری ها، دندانپزشکی و حضور پزشک عمومی می باشد و علاوه بر این، 3 خانه بهداشت مستقر در شهر و روستاهای پیرامون نیز خدمات مذکور را از این مرکز دریافت می نمایند. در بخش خصوصی نیز وجود 1 مطب پزشکی و 1 داروخانه، ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی به ساکنین و گردشگران شهر درٌود می باشند.
7- ارتباطات
شهر درٌود تا جاده اصلی تهران – مشهد در قسمت جنوبی آن، حدود 8 کیلومتر فاصله دارد که از دو مسیر آسفالته قدیم و جدید دارای ارتباط است. مسیر اصلی و جدید شهر از سمت جنوب غربی به روستای سخدر، تپه های کم ارتفاع و شهر قدمگاه رضوی و پس از طی فاصله 2 کیلومتری به جاده اصلی مشهد- تهران متصل می گردد. مسیر قدیم درود از سمت جنوب شرقی ابتدا به موازات رودخانه امتداد می یابد و پس از عبور از روستاهای مجدآباد، حریم آباد و حاجی آباد به جاده اصلی مشهد- تهران می رسد. در این شهر 4 آژانس مسافربری شخصی، 3 دستگاه اتوبوس و مینی بوس، 6 وانت تلفنی در بخش حمل و نقل و ارتباطات این شهر فعال می باشند و علاوه بر آنها بیش 500 دستگاه انواع خودروهای شخصی در ارتباط دادن ساکنین شهر درٌود و حمل و نقل تولیدات آن و روستاهای اطراف، به شهر نیشابور و مشهد نقش دارند و به دلیل چنین موقعیت ارتباطی و امکانات حمل و نقلی است، که همواره طی سال های اخیر بر اهمیت و نقش شهر درٌود افزوده شده است.
8- مراکز آئینی و تاریخی
از مهمترین مراکز آئینی درود بقعه امامزادگان زینعلی و عینعلی (ع) در داخل شهر، میدان شهید، خیابان ابوذر است که در یکی از محلههای قدیمی شهر درود به نام «سرمزار » در غرب شهر قرار دارد. این دو امامزاده به اعتقاد اهالی از نوادگان امام محمد تقی(ع) هستند و در اواخر قرن سوم قمری زندگی می کرده اند و برای رهایی از ظلم و ستم خلفای آن زمان به این منطقه مهاجرت کرده و بعد از فوت در همان جا مدفون گشته اند. قدمت این بقعه حدوداً بیش از 100 سال می باشد و امروزه اغلب ساکنین درود برخی نذورات خود را در این بقعه به میهمانان خود اهداء می نمایند ( اداره اوقاف نیشابور و پورتال جامع امامزادگان کشور ).
مراکز تاریخی درود نیز شامل:
– حمام قدیمی درود: با مساحتی حدود 400 متر مربع زیربنا، دارای قسمت هایی چون گلخن مخروبه، بینه (رختکن)، گرمخانه و خزینه آب گرم و سرد می باشد که در قسمت شرقی بافت قدیم شهر و در محله قدیمی سرپل با مالکیت دولتی واقع شده است و قدمت آن را بر اساس تهیه گزارش ثبتی و با استفاده از تحقیقات میدانی به اوایل دوره قاجاریه تخمین زده اند.
این بنا از زمان احداث تا اواسط دهه 1360 به عنوان حمام استفاده می شده ولی در حال حاضر بلااستفاده و بصورت متروکه درآمده است. در مدت زمان مذکور تعمیراتی در این حمام انجام شده از جمله استفاده از مصالحی چون کاشی و موزائیک در قسمتی از ازاره و کفپوش حمام و سکوها و وجود چندین لایه اندود ساروج و سیمان و … در بخش داخلی حمام که بیانگر دیگر تعمیرات در زمان کاربری بنا بوده است. این مکان در تاریخ 2/5/1387 به شماره 23094 درفهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.
– رباط درود ( یال رباط ): بنای سنگی کوچکی معروف به رباط درود که در مسیر رودخانه شهر در ارتفاعات شمالی و نزدیکی قله یال رباط ( کمر زرد ) واقع شده و در نزد مردم شهر این بخش از دره و رودخانه به سمب نو معروف است. این بنا با حدود 17 متر طول و 8 متر عرض و تعداد 3 اتاق تو در تو و به فاصله 30 متری از بستر رودخانه، از مصالح لاشه سنگ با ملاط ساروج ساخته شده است و هم اکنون در تصرف فردی بنام سید حسین حسینی از اهالی درود قرار دارد که در سال های گذشته مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته، اما اکنون قسمتهای اعظم این بنا خصوصاً در قسمت شرقی تخریب شده است ( اداره میراث فرهنگی نیشابور- پرونده کلاسه 37- ص 45 ). قدمت ساخت آن ممکن است به بیش از 200 سال گذشته باز گردد و احتمال این که این بنا از آثاری باشد که در قرون اولیه اسلامی بیشتر جنبه استراحتگاهی موقت یا پناهگاهی جهت کاروانهای کوچک مسیر درود به مشهد بوده، وجود دارد.
– درختان چنار و تاریخی درود: از جمله نمادهای تاریخی درود، وجود دو اصله درخت چنار کهنسال، یکی در مجاورت امامزاده عینعلی ( سرمزار ) درود در بخش غربی شهر می باشد که ارتفاع آن حدود 20 متر و با محیط تنه 11 متر، حدود 700 سال قدمت دارد. در گوشهای از قسمت زیرین تنه این درخت که توخالی بوده، در گذشته مغازه کفاشی ایجاد شده بود. درخت چنار دیگر نیز با حدود 20 متر ارتفاع و محیط 6 متر با حدود 200 سال قدمت در بخش شرقی شهر و با فاصله حدود 10 متری از مسجد جوادالائمه درود قرار دارد.