منطقه گردشگري ديزباد عليا ( زبرخان )

 

منطقه ییلاقی دیزباد بالا با ارتفاع متوسط 1970 متر بالاتر از سطح دریا، مرتفع ترین نقطه سکونتی در شرق دشت نیشابور و در محدوده شهرستان زبرخان با قابلیت گردشگری است که در طول 36 درجه و 6 دقیقه عرض و 59 درجه و 17 دقیقه طول جغرافیایی و در فاصله 20 کیلومتری شرق شهر قدمگاه رضوی و  45 کیلومتری شرق شهر نیشابور در مسیر جاده ارتباطی به شهر مشهد مقدس ( به فاصله 10 کیلومتری از شمال جاده مذکور ) واقع شده است.

جمعیت دیزباد بالا در سرشماری 1395 بالغ بر 910 نفر بوده و معماری خاص مساکن روستا، برخورداری از چشم انداز بسیار زیبا و سر سبز کوهستانی، جریان چند چشمه و رودخانه دیزباد بالا و نیز سکونت تعدادی از پیروان مذهب اسماعیلیه در آن سبب شده تا این روستا از جذابیت و شهرت ویژه ای در منطقه و حتی استان برخوردار گردد.

رودخانه دیزباد بالا از کوههای قلعه و شیرکوه به ارتفاع 2625 و 2698 متر سرچشمه گرفته، طول رودخانه 29 کیلومتر، حوضه آبریز آن معادل 27/2 کیلومترمربع و شیب بسترش 4 دصد است. متوسط بارندگی در این منطقه 367 میلیمتر  در سال و آورد سالیانه آب سطحی این رودخانه نیز معادل 5 میلیون متر مکعب می باشد. تولید محصولات باغی: سیب، گیلاس، آلبالو، گردو و نیز پرورش گوسفند، گاو و طیور از مهمترین منابع اقتصادی این روستا به شمار می آیند.

منطقه گردشگري شهر خروين

منطقه گردشگري درود

مناظر طبيعي ارتفاعات بينالود

مجموعه تاريخي مذهبي قدمگاه رضوي

فهرست