پروفسور حسین صادقی

مشاهیر علمی و فرهنگی نیشابور

پروفسور حسین صادقی

پروفسور حسین صادقی در روز پنجم بهمن ماه ۱۳۰۸ هجری ( ۲۵ ژانویه ۱۹۳۰ ) در روستای چکنه که اکنون به عنوان شهر چکنه نامیده می شود و در بخش سرولایت شهرستان نیشابور قرار دارد، متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان بصیری سرولایت که پدرش در سال ۱۳۰۷ تاسیس کرده بود به پایان رساند قابل ذکر است که این دبستان اولین دبستان دولتی در یک روستا در سطح کشور بود. دوره دبیرستان را در شهرهای قوچان و مشهد به پایان برد در سال ۱۳۲۹ در تهران در کنکورهای دانشکده پزشکی، دانشکده فیزیک و اعزام به خارج شرکت و در هر سه کنکور قبول شد اما برای تحصیل به سوئیس اعزام گردید در سال ۱۳۳۶ تحصیلات پزشکی را در دانشگاه لوزان سوئیس به پایان برد و بلافاصله برای گذراندن تخصص رهسپار آمریکا شد. در سال ۱۳۴۳ برد تخصصی عمومی و ترامیک قلب و ریه را از آمریکای شمالی دریافت نمود. سپس در اواسط سال ۱۳۴۳ به ایران رفت تا ۱۴ سال مطابق قرارداد برای هر سال بورس دولتی دو سال در ایران خدمت نماید که متاسفانه هنوز جراحی قلب باز ایران شروع نشده بود و علاوه بر این در هیچ دانشگاهی استخدام نگردید لذا با نشان دادن مدارکش به بیمارستان مسیحی مشهد به استخدام این بیمارستان درآمد و مدت یک سال در آنجا به جراحی عمومی و ترامیک مشغول شد و پس از آن به اصرار پروفسور هان ( Hahn ) جراح قلب و عروق دانشگاه لوزان به سوئیس مراجعت نمود و به عنوان معاون ایشان شروع به کار کرد. در سال ۱۹۶۷ مسئولیت بخش جراحی قلب و عروق به او محول شد. از سال ۱۹۶۷ تا سال ۱۹۹۶ ( ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۵ هجری ) ریاست بخش جراحی قلب و عروق و سمت پروفسوری دانشگاه را بر عهده داشت.

پروفسور صادقی در کنار بزرگترین جراحان قلب دنیا در لوزان

 

در سال ۱۳۹۶ با تیتر پروفسور افتخاری دانشگاه لوزان بازنشسته شد در مدت فعالیت ۳۲۴ مقاله علمی در مجلات پزشکی اروپا و آمریکا به چاپ رساند و چندین تکنیک شخصی در جراحی قلب ارائه نمود که در بهتر نمودن نتایج جراحی موثر بودند مثلاً مرگ بیمارستانی و مشکلات بعد از عمل ایشان از میانگین بین المللی کمتر بود. تلفات بیمارستانی بعد از پیوند قلبی ۸۳ نفر بود یعنی کمتر از ۴ درصد، در صورتی که در آن موقع تلفات بیمارستانی پیوندشدگان قلب در بهترین ‌مراکز دنیا بین ۸ تا ۱۰ درصد بود.

پروفسور صادقی پس از بازنشسته شدن ترجیح داد به جای جراحی در کلینیک های خصوصی به کارهای خیریه بپردازد لذا به کمک یکی از شاگردانش به نام پروفسور علی اصغر بلوریان دو مرکز جراحی قلب باز در بیمارستان های خیریه مشهد دایر کرد و همچنین مرکز جراحی قلب باز را در شهر دوشنبه تاجیکستان تقویت نمود و در مدت اشتغال در حدود دو هزار نفر از هموطنان را عمل جراحی قلب نموده است. همچنین به دلیل تبحر بسیار و نتایج درخشان، دو نفر از رؤسای جمهور كشور سوئیس را نیز عمل جراحی قلب نموده است. در بخش سرولایت ۲۲ دبستان و در شهر چکنه یک کتابخانه، دو حمام و یک غسالخانه و در روستای برسلان سرولایت یک حمام بنا نمود. چون به شعر و ادبیات ایران علاقه‌مند است بعد از بازنشستگی ۱۱۰ رباعی از بهترین رباعی های منسوب به حکیم عمر خیام را انتخاب و به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی ترجمه نمود و آنها را در کتابی بسیار نفیس که با خوشنویسی استاد غلامحسین امیرخانی و نقاشی های مفهومی استاد محمود فرشچیان و هنرمندان دیگر کشور تزیین شده به دفعات به چاپ رسانید.

موزه قلب پروفسور صادقی که به همت ایشان در افلاک نمای خیام راه اندازی شده است.

پژوهشگر گرامی خواهشمند است چنانچه مطالب، مقالات یا  تصاویری از مشاهیر ذکر شده در اختیار دارید، به منظور غنی سازی پورتال با ما به اشتراک بگذارید و نظرات ارزنده تان را جهت بهبود خدمات علمی پورتال ارسال نمایید.

نام و نام خانوادگی
این فیلد را پر کنید
ایمیل
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تلفن همراه
این فیلد را پر کنید
پیشنهادات
این فیلد را پر کنید
نظرات تخصصی
این فیلد را پر کنید

بارگزاری فایل




فهرست