ارتفاعات بينالود و مناظر طبيعي آن

قلل و ارتفاعات از مهمترین و پرطرفدارترین عناصر گردشگری و ورزشی هستند. قلل مختلف با ایجاد جاذبه‌های متنوعی که در دید و منظر به وجود می‌آورند از گذشته‌ها مورد توجه بوده است. کوهنوردی، صخره‌نوردی، شکار، تنوع زیست گیاهی و جانوری و بسیاری قابلیت ها و مزایای دیگر، ورزشکاران و محققان را به دامنه و قله کوه‌ها می‌کشاند. از وجود ارتفاعات بلند و وسیع موجود در شهرستان های منطقه نیشابور در جهت ایجاد امکاناتی برای توسعه گردشگری متکی بر طبیعت گردی و توریسم ماجراجویی می‌توان استفاده نمود. کوه‌ها و قله‌های معروف و دارای قابلیت جذب گردشگران و علاقمندان کوهنوردی و طبیعت گردی، که اغلب این قله‌ها در کنار دره‌های زیبا و سرسبزی قرار دارند، می‌تواند جاذبه‌های منطقه‌ای را افزایش دهد. در شهرستان نیشابور قلل متعددی وجود دارند که از قابلیت بالای آنها در برپایی گروه‌های کوهنوردی و صخره‌نوردی در سطح ملی و بین الملی می‌توان بهره گرفت. قلل بینالود، زرگران، باغچه خاله سکینه    ( Baqcheh Khaleh Sakineh )، بوژان (Boojhan ) و تخت عوض ( TakhtEvaz ) از این دسته هستند ( طرح جامع گردشگری نیشابور، 1386 ).

یال غربی قله شیرباد نیشابور

رشته کوه های خراسان به صورت دو شاخه در شمال و جنوب مشهد واقع شده که دارای جهت شمال غربی _ جنوب شرقی می باشند. شاخه شمالی مشتمل بر پهنه کپه داغ ( ارتفاعات هزار مسجد و رادکان ) بوده و شاخه جنوبی آن شامل ارتفاعات بینالود و آلا داغ ( کوه شاه جهان و سالوک) می باشد که امتداد و ادامه سلسله جبال البرز در شمال شرق کشور هستند. بینالود و آلاداغ به طول حدود 360 کیلومتر و عرض بین 10 تا60 کیلومتر در خراسان دورنمایی برجسته را به تصویر کشیده اند و در هنگام بهار و تابستان عالی ترین مراتع و دره های سرسبز را در اختیار می گذارند.

در محدوده جغرافیایی شهرستان های نیشابور، زبرخان و فیروزه امتداد رشته کوه بینالود در شمال و شرق و نیز بخش هایی از ارتفاعات کوه سرخ، جغتای و . . . با مساحتی بالغ بر 4100 کیلومتر مربع سبب شده اند تا قابلیت های کم نظیر طبیعی در این شهرستان ها فراهم شده و همواره جهت سیاحت، کوهنوردی، سنگنوردی، و اکوتوریسم مورد توجه باشند. ارتفاعات بینالود عامل تعدیل شرایط آب و هوایی، افزایش میزان بارندگی و نیز به عنوان دیواری حایل مانع از ورود آب و هوای گرم و خشک کویر مرکزی ایران و صحراهای آسیای مرکزی می باشند. 

 قلل معروف و زیبای بالای 2500 متر در منطقه شامل: قلل چشمه سبز، یال کمالی، یال بلوچ، گرده سنگ، کمر زرد، میانه دوزوی، ذاهون و پیلان که در حدود 20 تا 30 کیلومتری شمال شهر نیشابور واقع شده اند. قله بوژان با 2855 متر ( طاهری، 1393، 104) و قله گودزرد ( شیرباد ) با 3339 متر در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر ( پورتال باحساب نقشه )، قله زنبورگاه با 3028 متر و قلل سیاه خونی و سیاه با 3032 متر و 2980 متر در شمال شهر خروین، قله یال معدن با 2936 متر و قله یال رباط با 2908 متر در شمال شهر درود، قله قلعه و شیرکوه با ارتفاع 2625 متر و 2698 متر در 15 کیلومتری شرق درود، کوه گچی با ارتفاع 2925 متر در50 کیلومتری جنوب شهر عشق آباد و. . می باشند.

یال شمالی قله بوژان

ستارگان شهید و ایثارگر نیشابور

جغرافياي شهرهای بار، چکنه و عشق آباد

جغرافیای شهری نیشابور

جغرافياي شهر فیروزه

فهرست