استاد آرش کامور

استاد آرش کامور

 

آرش کامور، نوازنده و آهنگساز جوان نیشابوری است که طی سال‌های گذشته توانسته فعالیت‌های مستمر و موفقی در عرصه موسیقی ایرانی داشته باشد و در سال‌های گذشته چند آلبوم را با خوانندگان مطرحی چون محمد معتمدی و سالار عقیلی منتشر و همچنین تکنوازی کمانچه را در قالب آلبوم‌های بی‌کلام از جمله “آثار راوی”، “اسب و آتش”، “سبوی تشنه” و “سراسر مه” منتشر کرده است.

استاد کامور خود را زاده شهری می داند که رگ و ریشه‌های فرهنگی دارد و معتقد است گرچه امروز به هزار و یک دلیل به فرهنگ نیشابور و خراسان کم‌توجهی و بی‌مهری می‌شود ولی آن خطه همیشه دیار فرهنگ بوده است.

آرش کامور متولد ۱۱ مرداد سال ۱۳۵۸ در خانواده ای هنر دوست در نیشابور است که اشتیاق نخستین به موسیقی را با شنیدن نوای ساز پدر احساس نمود، پدر ایشان نوازنده سنتور بوده و وقتی آهنگ های پدر را بر بالین خود می شنیده، تحت تاثیر همیشگی آن قرار گرفته است.

فراگیری کمانچه را از سال ۱۳۶۹ نزد « مرحوم اسکندری » و از سال 1370 فعالیت در عرصه موسیقی را آغاز کرد و بعدها با استادان موسیقی که در رده جدی نوازندگی و آهنگسازی فعالیت می‌کردند کارش را ادامه داد، البته ارتباط مستمر ایشان در کمانچه نوازی با آقایان اردشیر کامکار، علی‌اکبر شکارچی و سعید فرج پوری بود. بعدها از آموزش‌های افرادی چون: کریم صالح عظیمی، نصرالله ناصح پور، محمدعلی کیانی‌نژاد و … بهره‌مند شد. او در زمینه شناخت بیشتر موسیقی ایرانی از آموزش‌های هنرمندانی نظیر: پرویز مشکاتیان و محمدرضا درویشی نیز بهره برد و معتقد است گذشتگان ما مثل مرحوم محمدرضا لطفی و مرحوم پرویز مشکاتیان ایرانی‌اندیش بودند و ما هم باید ایرانی بیندیشیم. آن‌ها شیوه اندیشیدن و ایرانی زیستن را با شعر و موسیقی ایرانی به نسل خودشان آموختند و ما باید از این بابت قدردان‌شان باشیم.

استاد کامور از سال 1379 با پذیرش در دانشگاه به تهران نقل مکان کرد و به طور جدی وارد فعالیت های هنری خود شد و در سال ۱۳۹۱ مدرک کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی را از دانشگاه هنر تهران اخذ نمود و رساله وی با عنوان « نقش اسطوره در موسیقی دستگاهی ایران »، نگاهی است به ریشه‌های تاریخی و تأثیر آن بر موسیقی دستگاهی ایرانی.

کامور سابقه تدریس در دانشگاه علمی کاربردی، کلاس‌های آزاد دانشگاه سوره و… دارد. او هم‌چنین نشست‌هایی را پیرامون شناخت بیشتر موسیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور داشته‌است.

وی در کارنامه هنری خویش فعالیت با هنرمندانی نظیر: پرویز مشکاتیان در گروه عارف، محمدرضا لطفی در گروه شیدا و همکاری با گروه‌هایی چون شهنازی و اقبال را ثبت کرده‌است. در سال ۱۳۸۴ گروه « سروشان » را به سرپرستی خویش تأسیس نمود که حاصل فعالیت این گروه به آهنگ سازی آرش کامور آلبوم‌هایی چون سبوی تشنه به خوانندگی سالار عقیلی با نگاهی به اشعار شاعر معاصر مهدی اخوان ثالث و آلبوم سراسر مه به خوانندگی محمد معتمدی است.

کامور در سال ۱۳۹۳ در بخش آهنگسازی از سوی آرای مردمی کاندید جایزه جشن موسیقی ما شد. او آلبوم موسیقی به نام «اسب و آتش» دارد که قطعاتی از آن را در اواخر سال ۱۳۹۳ در موزه هنرهای معاصر در مراسم بزرگداشت هنرمند سرشناس آلمانی «اتوپینه» اجرا کرد و مورد استقبال قرار گرفت.

نوازندگی آرش کامور در خرابه های شهر قدیم نیشابور
استاد کامور و علیرضا بدیع شاعر نیشابوری در کنار سالار عقیلی

پژوهشگر گرامی خواهشمند است چنانچه مطالب، آثار یا تصاویری از مشاهیر ذکر شده در اختیار دارید، به منظور غنی سازی پورتال با ما به اشتراک بگذارید و نظرات ارزنده تان را جهت بهبود خدمات علمی پورتال ارسال نمایید.

نام و نام خانوادگی
این فیلد را پر کنید
ایمیل
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
تلفن همراه
این فیلد را پر کنید
پیشنهادات 522
این فیلد را پر کنید
نظرات تخصصی
این فیلد را پر کنید

بارگزاری فایل




فهرست