منطقه گردشگري بوژان نيشابور

 

روستاي كوهپايه اي بوژان در 15 كيلومتري شمال شرقي شهر نيشابور، و از زيباترين دره هاي طبيعي منطقه است كه با ارتفاع متوسط 1600 متر در دامنه يكي از مرتفع ترين قلل ارتفاعات بينالود قله گودزرد ( شيرباد ) و در36 درجه و 14 دقيقه عرض جغرافيايي و 58 درجه و 58 دقيقه طول جغرافيايي واقع شده است. نزديكي به شهر، وجود رودخانه پرآب و چندين آبشار زيبا و نيز احداث چندین مرکز خدمات گردشگری نيشابور در بخش جنوبي اين دره سرسبز، موقعيت ويژه اي را براي توسعه گردشگري بوژان فراهم نموده است.

جمعيت بوژان بر اساس سرشماری رسمی سال 1395 بالغ بر1371 نفر و جمعيت دو روستاي بوژآباد و حصار بوژان كه در ابتداي دره بوژان مستقر مي باشند به ترتيب معادل569 و 259 نفر است. رودخانه بوژان از دامنه هاي مرتفع قله بوژان به ارتفاع 2855 متر و قله شيرباد با ارتفاع 3339 متر سرچشمه می گیرد و آبادی های بوژان، حصار، بوژآباد، تخت سفید، ادگ و دشت را مشروب نموده و درنهایت در شمال روستای ادگ در مزارع دشت پخش می گردد.

رودخانه بوژان داراي حوزه آبريزی معادل 36 كيلومتر مربع، طول آبراهه اصلي آن 11 كيلومتر، متوسط بارندگي در حوزه آن 365 ميليمتر و آورد ساليانه این رودخانه نيز حدود 11 ميليون متر مكعب برآورد شده است.

منطقه گردشگري درود

مناظر طبيعي ارتفاعات بينالود

منطقه گردشگري ديزباد عليا

منطقه گردشگري شهر خروين

فهرست