منطقه گردشگري شهر خروين ( زبرخان )

 

شهر بزرگ و تاريخي خروين در 20 كيلومتري شرق شهر نيشابور، 4 کیلومتری غرب شهر قدمگاه و در شمال جاده ارتباطي به شهر مقدس مشهد در 36 درجه و 10 دقيقه عرض جغرافيايي و 59 درجه و 3 دقيقه طول جغرافيايي در شمال غربی شهرستان جدید زبرخان واقع شده است. ارتفاع متوسط شهر 1500 متر بالاتر از سطح دريا بوده و جريان دو رودخانه پر آب خرو كوچك و بزرگ و شكل گيري شهر خروين در محل تلاقي آنها به علاوه وجود باغ هاي انبوه ميوه در حواشي دو دره رودخانه هاي مذكور سبب شده تا يكي از كم نظيرترين چشم اندازهاي زيباي طبيعي در كوهپايه هاي شرقي ارتفاعات بينالود خلق گردد، به طوري كه تحسين هر گردشگري بر انگيخته مي شود.

معماري مساكن خروين بسيار شبيه به معماري شهر ماسوله در استان گيلان بوده و به همين سبب به ماسوله سبز خراسان ( بينالود ) شهرت دارد. جمعيت اين شهر بر اساس آخرين سرشماري رسمي در سال 1395 بالغ بر 13535 نفر بوده كه پرجمعيت ترين شهر منطقه پس از شهر نيشابور مي باشد.

وجود امكان ارتباط كوهستاني با منطقه ييلاقي زشك در مشهد در آن سوي ارتفاعات بينالود و وجود برخي اماكن تاريخي نظير كاروانسرا، برج و باروي ويران و نيز آثار آتشگاه، قلعه و تعدادي سنگ قبر تاريخي و بناي چهارطاقي و مقدس در نظر مردم منطقه مشهور به چشمه علي، حكايت از تاريخ كهن و سابقه سكونت در اين شهر دارد. رودخانه بزرگ خرو از كوه هاي زنبورگاه به ارتفاع 3028  متر در 27 كيلومتري شمال شرقي شهر نيشابور سرچشمه مي گيرد و پس از دريافت رودخانه كوچك خرو و رودخانه رودميان، آباديهاي خرو كوچك و كلاته گلاب را مشروب مي كند.

طول آبراهه رودخانه بزرگ خرو 21 كيلومتر و آورد ساليانه آن 17 ميليون متر مكعب مي باشد. رودخانه كوچك نيز به عنوان يكي از شاخه هاي رود بزرگ از قلل سياه خوني با 3302 متر و سياه كوه با 2980 متر ارتفاع، سرچشمه گرفته و با 14 كيلومتر طول آبراهه و 15 ميليون متر مكعب آورد ساليانه در جنوب خرو بالا به رود بزرگ مي ريزد. متوسط بارندگي در سطح دو حوزه 370 ميليمتر است و توليد انبوه محصولات باغي و خشكبار نظير: آلو، گيلاس، زردآلو، گردو و.. از منابع درآمد اقتصادی در اين شهر محسوب مي گردد.

منطقه گردشگري درود

منطقه گردشگري ديزباد عليا

منطقه گردشگري شهر خروين

مجموعه تاريخي مذهبي قدمگاه رضوي

فهرست