منطقه گردشگري بار نيشابور

 

شهر بار با موقعیت کوهستانی در 36 درجه و 29 دقیقه عرض جغرافیایی و 58 درجه و 43 دقیقه طول جغرافیایی و در فاصله حدود 55 کیلومتری شمال غربی شهر نیشابور واقع شده است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری رسمی سال 1395 بالغ بر 3765 نفر بوده و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا نیز 1670 متر می باشد. 

رودخانه پرآب بار از قلل شمال غربی کوه های بینالود نظیر قله تیغ پیش آب به ارتفاع 2004 متر و کمر زرد به ارتفاع 2832 متر در 30 کیلومتری شمال شهر نیشابور سرچشمه گرفته و با جریان از میان دره های خوش آب و هوای شهر بار و روستاهای اریه، دامنجان، خانلق، محمدآباد، علی آباد، گلشن آباد، شوری کوچک و بزرگ، مزارع و باغات این روستاها را مشروب می نماید و درنهایت با دریافت رودخانه طاغان در مسیر خود در شرق همت آباد زمانی به رودخانه کال شور می ریزد.

وسعت حوزه رودخانه بار 115 کیلومتر مربع، طول آن 52 کیلومتر و آورد سالیانه آن نیز برابر با 20 میلیون متر مکعب برآورد شده است. بارندگی سالیانه در این منطقه حدود 356 میلیمتر است و با توجه به برخورداری از طبیعت و آبشارکم نظیر (بهارانه)، می توان منطقه زیبای بار را به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری طبیعی در نیشابور مطرح نمود و علاوه بر این در آینده ای نزدیک با احداث سد بار ( جهت تأمین آب مورد نیاز مجتمع فولاد خراسان – نیشابور ) شاهد ایجاد تحول در اقتصاد و خلق چشم اندازهای زیبای طبیعی در این منطقه خواهیم بود.

 جغرافياي شهری بار

منطقه گردشگري درود

مناظر طبيعي ارتفاعات بينالود

منطقه گردشگري شهر خروين

فهرست