منطقه گردشگري غار ابراهيم ادهم نيشابور

 

غار ابراهیم ادهم در مسیر  یکی از رودخانه های فصلی ( به نام هفت غار ) در شمال شهر نیشابور و در یک کیلومتری غرب اردوگاه شهید رجایی واقع شده و با توجه به رسوبی بودن جنس زمین شناسی آن، اکنون بخش اعظم این غار در اثر فرسایش آبی و هوازدگی فروریخته است. علاوه بر مفرح بودن طبیعت این غار به واسطه جریان رودخانه و چشم انداز زیبای آن، حضور یکی از بزرگان اهل طریقت و زهاد به نام ابواسحق ابراهیم بن منصور بن زید بلخی در آن، سبب شهرت این غار در نزد مردم نیشابور شده است.

دهخدا در لغت نامه خود ادهم را زاهد نیمه قرن دوم هجری و وفات او را سال 160 یا 166 قمری ذکر نموده است. روایت شاهزاده بودن ادهم و ترک این منصب پس از هشدار فردی ناشناس (هاتف) و نیز شوریده و پریشان حالی وی در جبال و مفاوز و عزیمت به مکه و نیز مصاحبت با چند تن از اولیاء از جمله فضیل عیاض، سفیان ثوری و به قولی امام محمد باقر (ع) در اثر دهخدا آمده است و در تذکره الاولیاء عطار نیز به شرح مفصلی از کرامات و مقامات ادهم اشاره شده است از جمله: پادشاه بلخ بود، شبی که بر تخت خفته بود، فردی بر بام خانه اش آمده، از وی پرسید، کیست؟ گفت آشنایم، شتر گم کرده ام! گفت ای نادان شتر بر بام می جویی؟ گفت ای غافل! تو خدای را بر تخت زرین و در جامه اطلس می جویی، شتر بر بام جستن از آن عجب تر است؟ از این سخن هیبت و آتشی در دل ابراهیم پدید آمد و در روایتی دیگر در روزی دیگر حضرت خضر را ملاقات کرد و آن حضرت نیز به ادهم درباره طریقت الهی هشدار داد، پس از آن ادهم امر به زین کردن اسب جهت شکار نمود، در راه از لشکریان جدا افتاد و لباس فاخر خود را با پوشینه شبانی معاوضه نمود و سراسیمه و شوریده حال سر به بیابان ها و کوه ها نهاد. ابتدا به مرو و سپس به نیشابور وارد شد. گوشه ای خالی می جست تا به طاعت مشغول شود، غاری است آنجا، مشهور. نه سال در آن غار ساکن بود. که داند در آن غار شب ها و روزها چه مجاهده کشیدی؟ و… اطلاع دقیقی از محل وفات ادهم وجود ندارد، برخی شام و برخی سوقین ( دژهای روم ) را ذکر نموده اند.   

به هر روی امروزه «هفت‌غار» نیشابور، با نگاهی به پیشینه‌ی حضور عرفانی سلطان‌العارفین قرن دوم هجری، ابراهیم ادهم و به روایتی دیگر حرکت انقلابی رهبر نهضت سربداران خراسان در آن، نماد خلوتگاه راز و نیاز عارفانه و آمادگاه آزادی و آزادگی نفس و جامعه، به شمار می‌آید. از جهتی بین ساختمان این غار هفت لایه، پیشینه‌ی تاریخی، حضور رازگونه‌ی عارفی بزرگ در آن و هفت مقام سیر و سلوک عرفانی؛ توبه، ورع، زهد، فقر، صبر، توکل و رضا که در منابع موثق مذهبی و سلوک شرعی آمده است را می توان تناظر با معنایی تصور کرد. منطقه‌ای که هفت‌غار در آن واقع شده است، در فصل گرم سال، دارای آب و هوایی معتدل، با صبحگاهی بسیار دلنشین و روح‌افزاست و با شرایط آب و هوایی و مناظر طبیعی ویژه‌ای که دارد جزو ییلاقات اصلی نیشابور به شمار می آید و یکی از نقاط عمده‌ی مورد توجه مردم نیشابور و شهرهای اطراف و سایر گردشگران است. دره هفت غار نیشابور یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری نیشابور هست، همان طور که از نامش پیداست برای رسیدن به چشمه باید از مسیر 7 غار عبورکرد. درمسیر، رودخانه ها و آبشارهای کوچک و بزرگ فوق العاده زیبایی وجود دارد. امید است شما نیز از این تجربه محروم نمانید و حظ وافر جسمی و روحی را ببرید و به چشمه برسید.

منطقه گردشگري درود

مناظر طبيعي ارتفاعات بينالود

منطقه گردشگري ديزباد عليا

منطقه گردشگري شهر خروين

فهرست