پوشاك، خوراك و هنرهای محلي نیشابور

– پوشاك محلي مردم نيشابور

پوشاك محلي مردم نيشابور بر اثر احداث راه هاي ارتباطي و نفوذ فرهنگ شهري و تمدن جديد كم كم رنگ بومي ـ منطقه اي خود را از دست داده است؛ به طوري كه دستارهاي سر مردان به كلاه تبديل گرديده، چارقد و چاقچور زنان جاي خود را به چادر و روسري داده است، شلوارهاي چين دار و پيراهن هاي بلند مردان به كت و شلوار و پيراهن هاي بلند زنان به پيراهن هاي بلند يكپارچه و يا بلوز و دامن و روپوش تبديل شده است. به هر حال برخي از گونه هاي محلي پوشاك مردم نيشابور عبارتند از:

ـ لباس هاي محلي زنانه: اين لباس ها، عمدتاً شامل چارقد (روسري)، دستمال (پارچه ي چهار گوشي كه به پيشاني مي بندند)، پيراهن، چادر نخودي (چادر نماز)، جليقه (نوعي كت بدون آستين)، ارخلق (نوعي كت آستين دار)، جوراب و … و وسايل زينتي و زيور آلات زنان نيز شاملِ خفْت (گردن بند)، سينه ريز، گوشواره، كليكي (انگشتر)، چوري (النگو = دست بند) و … مي باشد.

ـ لباس هاي محلي مردانه و بچگانه: عمده ترين اين لباس ها، براي مردان شامل: كلاه نمدي، كلاه لبه دار، پيراهن، شال كمر، جوراب، شلوار، تمبان (شلوار زير)، جليقه (نوعي كت)، پاتابه (پاپيچ)، منديل (شالي كه به دور سر مي بندند)، كَپنَك (پالتو نمدي مخصوص و ويژه ي چوپان ها)، انواع كفش، چارُق (پارچه ي چهارگوشي كه در آن اشياء مختلف را مي بندند)، گيوه ي ملكي، بوزاري و اورسي (نوعي كفش دستباف) و …؛ و براي بچه ها شامل: سارقمار و بندقمار (قنداق)، آربي (روسري)، سلي بند (پيش بند)، ارخلق (كت)، نظمي (شلوار) و … مي باشد كه بيشتر از پشم و كرباس (پارچه ي بافته شده از پنبه توسط روستاييان) تهيه مي شود. تمام اين لباس ها به جز كفش ـ كه توسط فروشگاه های كفش ارائه مي شوند ـ مابقي یا توسط زنان تهيه و دوخته مي شود ( هر زن روستايي براي خود و مرد خانواده و بچه هاي خود لباس مي دوزد) و یا توسط خیاطان محلی در محلات شهری یا روستاها تولید و ارائه می شوند.

به طور كلي با توجه به نفوذ فرهنگ شهری و غالب شدن مصرف گرایی در اغلب خانوارهای امروزی نیشابور، 70 تا 90 درصد مایحتاج پوشاک ساکنین شهری و روستایی توسط فروشگاه های عرضه پوشاک و مابقی توسط خیاطان محلی تهیه و عرضه می شوند.

 خوراکی های محلی نیشابور

در بخش ها و روستاهاي نيشابور با وجودِ فراگیری خوراكي هاي فرنگي، هنوز گاهي غذاي كاملاً ايراني و مخصوصاً محلي و منطقه اي تهيه مي شود؛ از جمله ي اين غذاها:

ـ غذاي دلمه وار؛ شامل: خمير گندم ديم، گوشت و سبزي سرخ شده با پياز داغ بوده كه جوش بره نيز ناميده مي شود.

ـ شربت گونه اي به نام ( فغاوو ) كه از افشره انگور جوشيده و مقداري شيره انگور تهيه مي شود.

ـ آش رشته كه از رشته خميرگندم، سبزيجات، نخود، لوبيا، عدس، ماش، پيازداغ و كشك تهيه مي شود.

ـ آش كُماي ـ كه از گياهي به نام كماي ( در جنوب نيشابور در زمين هاي كويري مي رويد و بوي تند و زننده اي دارد ) و آش رشته تهيه مي شود.

ـ اشكنه قروت ( كشك ) كـه از كشك ساييده، نعناع خشك شده، تخم مرغ و پياز داغ تهيه مي شود.

ـ آش بی بی ( بی بی فاطمه )، كه از رشته یا تکه های گرد خمير گندم، سبزيجات، نخود، لوبيا، عدس، پيازداغ و رب ( گوجه فرنگی ) تهيه مي شود و غالبا به عنوان نذورات در بین همسایگان و اقوام توزیع می گردد.

حلیم  ( هلیم یا حلیم نیشابوری )، که از بلغور گندم (گندم پوست کنده یا تکه های خرد شده گندم )، گوشت گوسفند و گاو، لپه، پيازداغ، دارچین، زردچوبه و ادویه های دیگر تهیه می شود. تهیه این غذا زحمت زیادی دارد و جهت آماده سازی آن حداقل 8 تا 12 ساعت باید محتویات مذکور در داخل دیگ یا ظروف بزرگ و بر روی اجاق های بزرگ گاز هم زده شود که اصطلاحا به آن پوشک زنی      می گویند. این غذا نیز غالبا به عنوان نذورات در بین همسایگان و اقوام توزیع می گردد و رسم است جهت پذیرایی از میهمانان متوفیان، یا مراسمات تاسوعا و عاشورا، ماه رمضان و یا به عنوان ولیمه بازگشت زائران از عتبات عالیات و یا حاجیان مکه مکرمه طبح می گردد.

علاوه بر اين غذاها، از گياهي خودرو در مناطق كوهستاني نيشابور به نام ريواس ( گياهي با ساقه هاي ترشمزه و مطبوع كه عمدتاً مرغوب ترين اين نوع گياه از ارتفاعات اين منطقه به دست         مي آيد و سوغات نيشابور است ) اشكنه اي به همين نام با تركيبات ريواس، روغن، آب، نعناع، تخم مرغ و… تهيه مي شود كه بسيار خوشمزه است و … ( از اين گياه نوعي شربت نيز مي سازند كه سوغات نيشابور است ).

فرآورده‌های نان محلی و سنتی نیشابور نیز دارای کیفیت و طعم مطبوع و درخوری بوده و به شهرهای پیرامونی به ویژه مشهد، صادر می‌گردند «نُن» (نان)، خوراک پایه‌ای مردم نیشابور است که از آن، همراه با غذا‌ها و خورش‌های گوناگون بهره‌برداری می‌نمایند. گونه‌ عمده‌ نان مصرفی مردم نیشابور، نان لواش است، از گونه‌های دیگری نیز همچون سنگک، بربری و نان‌های صنعتی نیز بهره‌ می گیرند. برخی فرآورده‌های دیگر نانی نیشابور که در شمار نان‌-فرآوره‌های محلی نیشابور است، عبارتند از:

– تفتون ( تفتان یا فتير ): نان محلي است كه بهترين آن آغشته به روغن و نرم مي باشد و انواع مختلفی از افزودنی ها نظیر کنجد، سیب زمینی، پیاز، زردچوبه، سبزیجات و . . با آن پخته و تهیه می شود.

– جيزقله فتير: آرد را با ‎آب و جيز قله « دنبه گوسفند را كه قبلاً روغن از آنها گرفته اند » مخلوط مي كنند و آن را مي پزند،

– قلفتي ( قلفی ): خمير را آغشته به روغن مي كنند و با کنجد، سیاه دانه و ادويه های دیگر مخلوط كرده و در داخل قابلمه (ظروف در بسته ) قرار مي دهند و سر آن را محكم مي كنند و در داخل تنور یا بر روی اجاق گاز مي گذارند تا با گرماي ملايم پخته شود كه خيلي خوشمزه است.

– هنرها، فنون و صنايع دستي

ـ هنرها: از جمله هنرهاي دستي اين شهرستان، ساخت برخي ابزار موسيقي است كه عبارتند از: قشمه (دو عدد فلوت به هم چسبيده)، سرنا، دهل، دوتار، سه تار، تار و دايره زنگي ـ كه توسط خراط ها ساخته مي شوند. اجراي موسيقي نيز معمولاً در جشن هاي عروسي، ختنه سوران و ساير جشن هاي منطقه صورت مي گرفته است.

در اين شهرستان همچنين هنر رقص شامل رقص هاي مردانه: چوب بازي، دستي، كردي و رقص هاي زنانه: رقص محلي، جان بي بي، كردي، دستي و دستمال بازي مرسوم است كه غالباً در مراسم عروسي و شادي به اجرا در مي آيند.

از ديگر هنرها، هنر نمايش شبيه خواني بوده كه گروهي از شمايل گردان ها و بازيگران اين نمايش در ماه هاي محرم و صفر، نقش هايي را از قهرمانان اصلي قيام عاشورا ايفا مي نمايند تا حوادث و وقايع شهادت امام حسين (ع) را احياء و در خاطره مردم زنده نگه دارند.

در برخی مراسمات نظیر واقعه غدیر خم و یا در سالروز ورود امام رضا علیه السلام به شهر نیشابور و هدیه حدیث سلسله الذهب توسط آن حضرت به مردم نیشابور، هنرمندان شهر      این وقایع را بازخوانی و به اجرا در می آورند تا مردم نیشابور قدردان برکات ولایت امامان شیعه باشند.

ـ فنون و صنايع دستي: از عمده ترين فنون و صنايع دستي نيشابور، فنون ساخته ها شامل آهنگري، نجاري، سفالگري، مسگري، پلاس بافي، حصيربافي، قالي و قاليچه بافي، رنگرزي، نمد مالي، كلاه مالي و فيروزه تراشي است كه برخي از آنها به دليل ورود ابزار و فناوري هاي جديد ساخت به كلي متحول شده اند و برخي چون صنعت فيروزه تراشي ـ علي رغم قدمتي كه دارد ـ با توجه به وجود مرغوب ترين نوع جهاني آن در اين شهرستان، هنوز جايگاه اصلي خويش را بازنيافته است.

ورود به پورتال

امامزاده محمد محروق

جغرافیای روستایی میان جلگه

بانو مریم اسلامی

فهرست